Friday 24 April 2015

Penyakit Kurang Darah Kuning @ ITP

Pernah Dengar Tentang Penyakit Kurang Darah Kuning.?

Kita biasa dengar orang mengidap penyakit kurang darah merah atau kurang darah putih. Tetapi tahukah anda ada juga orang yang mengidap penyakit kurang darah kuning Umumnya, terdapat tiga jenis sel dalam darah iaitu sel-sel darah merah, sel-sel darah putih dan sel-sel darah kuning (platelet).

Penyakit Kurang Darah Kuning atau ITP atau dalam bahasa saintifiknya Idiopathic Thrombocytopenic Purpura adalah gangguan pendarahan di mana sistem imun memusnahkan sel darah kuning (platelet), yang diperlukan untuk pembekuan darah yang normal. Orang dengan penyakit itu mempunyai terlalu sedikit platelet dalam darah. ITP juga kadang-kadang dipanggil imun Thrombocytopenic Purpura.

Sebab Terjadinya Penyakit Kurang Darah Kuning.

Kurang Darah Kuning atau ITP berlaku apabila sel-sel tertentu sistem imun menghasilkan antibodi terhadap platelet. Platelet membantu darah beku anda dengan pembungkusan materi bersama-sama untuk palam lubang-lubang kecil dalam saluran darah yang rosak. Antibodi akan menempel kepada platelet. Limpa memusnahkan platelet yang membawa antibodi.

Pada kanak-kanak, penyakit ini kadang-kadang berlaku berikutan jangkitan virus. Pada orang dewasa, ia adalah lebih kerap berlaku kepada mereka yang berpenyakit kronik (jangka panjang) dan boleh berlaku juga selepas jangkitan virus, dengan penggunaan ubat-ubatan tertentu, semasa mengandung, atau sebagai sebahagian daripada gangguan imun.

ITP menjejaskan wanita lebih kerap daripada lelaki, dan adalah lebih biasa dalam kanak-kanak daripada orang dewasa. Penyakit ini memberi kesan kepada kanak-kanak lelaki dan perempuan sama rata.

Punca-punca sebenar dan faktor-faktor risiko yang lain masih tidak diketahui, ini kerana gejalanya berbeza pada setiap pesakit kecuali pada kanak-kanak yang mengidap penyakit kuning yang mungkin berkaitan dengan jangkitan virus. Kaedah pencegahan juga masih lagi tidak diketahui.

Tanda-Tanda Penyakit Kurang Darah Kuning:

Datang haid yang luar biasa (berat)
Pendarahan ke dalam kulit menyebabkan ruam kulit ciri-ciri yang kelihatan sepertitompok merah menentukan (bintik-bintik gatal)
Mudah lebam
Hidung berdarah atau
pendarahan di dalam mulut



Kurang Darah Kuning

Bagi mereka yang disyaki kurang darah kuning, ujian makmal akan dilakukan untuk melihat sejauh mana darah beku anda dan untuk memeriksa kiraan platelet anda. Satu kiraan darah lengkap menunjukkan beberapa rendah platelet.

Selain Ujian pembekuan darah beberapa ujian lain juga dilakukan:

Ujian pembekuan darah (PTT dan PT).Masa Pendarahan berpanjangan.

Mengesan antibodi yang dikaitkan dengan Platelet (Sel darah kuning). Satu aspirasi tulang sumsum atau biopsi kelihatan normal atau mungkin menunjukkan bilangan yang lebih besar daripada biasa sel-sel dipanggil megakaryocytes. Sel-sel ini adalah bentuk awal platelet.

Rawatan Untuk Penyakit Kurang Darah Kuning.

Penyakit Kurang Darah Kuning atau ITP sekiranya tidak mendapatkan rawatan akan mengakibatkan pendarahan yang teruk dalam saluran penghadaman dan Pendarahan di dalam otak juga.

Pada kanak-kanak, penyakit biasanya akan hilang tanpa rawatan. Sesetengah kanak-kanak, bagaimanapun, mungkin memerlukan rawatan.

Untuk dewasa biasanya bermula pada ubat anti-radang steroid dipanggil Prednisolone. Dalam sesetengah kes, pembedahan untuk membuang limpa (splenectomy) adalah disyorkan. Ini akan meningkatkan bilangan platelet dalam kira-kira separuh daripada semua pesakit. Walau bagaimanapun, rawatan dadah lain biasanya disyorkan sebaliknya.

Jika penyakit ini tidak menjadi lebih baik dengan Prednisolone, rawatan lain mungkin termasuk:Satu ubat yang dipanggil danazol (Danocrine) yang diambil melalui mulut.Suntikan berdos tinggi gamma globulin (faktor imun).Ubat yang menindas sistem imunPenapisan antibodi daripada aliran darah.Anti-RhD terapi bagi orang-orang dengan jenis darah tertentu.

Mereka yang mengidap Penyakit atau ITP tidak perlu mengambil aspirin, ibuprofen, atau warfarin kerana ubat-ubatan ini mengganggu fungsi platelet atau pembekuan darah, dan pendarahan mungkin berlaku.

Dengan rawatan, peluang sembuh (tempoh gejala bebas) adalah baik. Jarang sekali pengidap penyakit kurang darah kuning atau ITP menjadi satu jangka panjang di kalangan orang dewasa atau ia muncul semula, walaupun selepas tempoh tempoh gejala bebas.

Dapatkan rawatan segera jika berlaku pendarahan teruk, atau lain-lain gejala yang mengakibatkan berlakunya ITP atau Penyakit Kurang Darah Kuning.



Sumber: http://kamalmustafa.com/penyakit-kurang-darah-kuning

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
FARWIZAH M.I.D LOVE'S Copyright © 2015 Designed by NH Design