Sunday, 4 September 2016

Mengesan Tahap Kecederaan Hati

Baru sahaja selesai sembang dengan rakan yang menceritakan pelbagai penyakit yang dihadapinya....antara salah satunya penyakit hati....Baru-baru ini saya juga menghadapi masalah yang sama....alhamdulillah bacaan hati saya sudah turun ke paras normal....ok sebelum tu jom kita tengok dan baca apa yang berkait dengan masalah hati.


Ujian Fungsi Hati (Liver Function Test)



Ujian Alanine Aminitransferase (ALT) dan Aspartate aminotransferase(AST)
Salah satu komponen ujian darah adalah ujian melibatkan Fungsi hati (Liver Function Test). Antara komponen ujian ini adalah ujian ALT dan AST. Komponen ALT dan AST digunakan untuk mengesan tahap kecederaan hati. 

Ratio antara AST/ALT digunakan untuk mengenalpasti punca kecederaan pada hati.
Nilai ALT selalu dibandingkan dengan nilai ujian ALP(alkaline phosphate), jumlah protein dan bilirubin untuk mengenalpasti jenis kecederaan hati. 


Paras ALT digunakan untuk melihat tahap keberkesanan ubat terhadap hati
  • Lemah dan letih
  • Hilang selera makan
  • Mual dan muntah-muntah
  • Bengkak dan sakit-sakit badan
  • Jaundice
  • Kencing gelap dan najis berwarna terang
  • kegatalan




Ujian ALT juga perlu dilakukan jika
  • pernah menghidap hepatitis
  • Kuat minum arak
  • Sejarah ahli keluarga menghidap sakit hati
  • Pengambilan ubat yang boleh merosakkan hati
  • Obese dan mempunyai kencing manis

Memahami Bacaan ALT


Dalam keadaan normal paras ALT adalah rendah (10-40) IU/L 

Nilai ALT yang tinggi (10X normal) menunjukkan serangan akut hepatitis akibat infeksi virus. Dimana nilai ini akan kekal tinggi sehingga 1-2 bulan namun boleh sehingga 3-6 bulan untuk kembali normal. 

Paras ALT juga boleh meningkat disebabkan kesan ubat dan bahan yang toksik kepada hati dan juga akibat ischemia(kurang pengaliran darah ke hati). 

Paras ALT juga meningkat disebabkan halangan pada saluran hempedu,cirrhosis dan ketumbuhan dalam hati. 

Dalam kebanyakan kes penyakit hati , paras ALT adalah lebih tinggi dari AST dan nisbah AST/ALT adalah rendah. Kecuali pada kes alcoholic hepatitis,cirhossis dan kecederaan otot nisbah AST/ALT adalah tinggi. 

Senaman yang ekstrem dan Terlalu banyak makan makanan ringan juga menyebabkan paras ALT tinggi.




Supplement yang boleh membantu:







Testimoni Pengguna DTX shaklee









Pengedar Shaklee Pasir Mas

Farwizah Darwisha
0199027834


Wednesday, 24 August 2016

Resepi Popia Cheese Cendawan

Tumpang share sini dulu resepi takut terlupa nak rujuk semula anti senang...yang nak foolow this resepi tryla ye....


Bahan2
Kulit popia
Sosej 4 batang
1 tin mushroom
1 tin cream of mushroom
Bawang besar 1 biji
Cheesedale or apa2 jenis cheese
Sedikit minyak untuk menumis....
Cara2
Bawang besar potong dadu
Mushroom potong kecik2
Sosej potong kecik2
Tumis bawang sampai naik bau lepas tue masukkan sosej&mushroom masak sekejap lepas tue masukkan cream of mushroom kacau sebati.....masukkan cheese saya guna cheesedale 3 keping masak sampai cheese cair.....tutup api....ambil kulit popia letak isi kalau nak letak cheese lagi pun boleh saya tak letak.....lepas tue gulung macam biasa gam guna air je......panaskan minyak goreng api sederhana je.....siap....makan....happy tummy......
Kredit FB : Nadia Zainudin

Saturday, 30 July 2016

Perbezaan Vivix Shaklee Kuasa Berganda

Slow Aging at the Cellular Level™*

Global cutting-edge research in the fight against cellular aging and years spent in partnership with leading scientists have culminated in Vivix—a scientific breakthrough from Shaklee. Only Vivix contains resveratrol along with a proprietary phytonutrient blend.
This phytonutrient blend harnesses the powerful antioxidant properties of rare muscadine grapes and has been shown to be 10X more effective than resveratrol alone in slowing a key mechanism of cellular aging.*

The Story
Muscadine Grapes   --    Naturally Superior

Forty percent skin. Ten percent seed. Muscadine grapes are one of nature’s rarest, most potent fruits with a unique polyphenol profile that offers a multitude of health benefits.

Unlike other grapes, muscadine grapes boast a superior concentration of ellagic acid that, when combined with other muscadine grape polyphenols, yields immense antioxidant power.  It is no surprise that these unique features of muscadine grapes have led to it being called a “super grape.”

Shaklee harnessed this muscadine grape power in every bottle of Vivix® using a proprietary extraction process that isolates and preserves the bioactive polyphenols derived from the skin and seeds of each individual grape.

The result? A scientifically advanced formulation that is 10X more powerful than resveratrol alone in slowing a key mechanism of cellular aging.*    Now that is Powerful!

Powerful Results
Factors such as stress, poor diet, and environmental toxins can weaken cells’ natural defenses, lower cell energy, damage DNA, and decrease cell performance—all of which can contribute to cellular aging. Studies show Vivix® ingredients positively impact four key mechanisms of aging at the cellular level.

Cell Defense
Effects of a High-Fat Meal and Vivix Key Ingredient on the Biological Stress Response


Shown in a clinical study, Vivix® blunts biological stress, which over time, can lead to cellular aging.

A clinical study published in The Journal of Endocrinology and Metabolism showed that key ingredients in Vivix blocked a key marker of biological stress response after the consumption of a high-fat fast food breakfast totaling 930 calories†

† Study name: A Resveratrol and Polyphenol Preparation Suppresses Oxidative and Inflammatory Response to a High-Fat, High-Carbohydrate Meal. Date published: February 2, 2011.

Cell Energy
Effects of Vivix Key Ingredients on Mitochondria
Shown in a laboratory study, Vivix increases energy production at the cellular level, which declines as we age.

A laboratory study at a leading university showed that key ingredients in Vivix significantly increased mitochondria- the cellular power plants that produce energy.

**In laboratory study at a leading university, Vivix = resveratrol + proprietary polyphenol blend.


Cell Repair
Vivix Key Ingredients Support Healthy DNA*
Shown in laboratory studies, Vivix protects and repairs DNA, which is assaulted millions of times every day. These assaults can damage the cell's DNA, creating a “typo” that may compromise cell function and longevity.
Laboratory studies show that key Vivix ingredients help protect against DNA damage, supporting DNA replication for healthy cell function.

Cell Performance
Shown in laboratory studies, Vivix activates a genetic regulator that helps improve cellular performance and slows the formation of damaging AGE Proteins, which can accumulate and result in cell damage.* 

Results from a laboratory study at a leading university showed that key ingredients in Vivix inhibited the formation of AGE proteins, which may result in cellular damage.

Powerful SolutionSome supplements boost energy. Others claim to be rich in antioxidants. But only Vivix® delivers ingredients that have been shown to positively impact the four key mechanisms of aging at the cellular level.



PowerSpoonfull of Vivixful Difference

Just 1 teaspoon per day
Demonstrated in multiple clinical and laboratory studies to improve cell defense, cell energy, cell repair, and cell performance

All natural—no artificial flavors, sweeteners, colors or preservatives
Ingredients that are 10X more powerful than resveratrol alone in slowing a key mechanism of cellular aging*
Delivers a broad spectrum of over 15 polyphenols - including ellagic acid, one of nature's most potent antioxidants
Patent pending and exclusive to Shaklee


* This statement has not been evaluated by the Food and Drug Administration. This product is not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease


Call me for detail informations
Farwizah Darwisha
0199027834

ITP Idiophatic Thrombocytopenic Purpura untuk Platlet Rendah

Apa itu ITP  ?

Idiophatic bermaksud pelik atau jarang penyebabnya tidak diketahui,


Thrombocytopenic pula bermakna kekurangan platlet darah yang sangat kritikal.


Manakala Purpura adalah spot pada kulit akibat pendarahan dalaman.



Rumusannya individu yang ada masalah ini kekurangan platlet darah yang sangat kronik sehingga ia mudah menjadi pendarahan dan lebam.

Idiophatic Thrombocytopenic Purpura (ITP)

Biasanya ia tidak menunjukkan apa-apa simptom yang boleh berlaku secara tak disedari. Tetapi mengalami simptom ini perlu berhati-hati:

Kulit mudah lebam
Berlaku spot seperti pendarahan dalam kulit (reddish purple spots petechiae)
Pendarahan yang lama jika berlaku kecederaan
Pendarahan hidung
Pendarahan pada gusi
Ada darah dalam air kencing
Terlalu penat
Haid yang terlalu banyak


Komplikasi ITPYang paling ditakuti adalah jika berlaku pendarahan pada otak yang mana boleh membawa maut.



Antara Kesan Dari Rawatan Untuk Pesakit ITP :

Rawatan untuk pesakit Idiophatic Thrombocytopenic Purpura (ITP) biasanya menggunakan corticosteroids. Ubat ini digunakan untuk mengurangkan aktiviti sistem imun. Biasanya diberi secara suntikan atau tablet.


Tetapi jika penggunaan ubat ini berterusan ia akan memberi kesan mengundang osteophorosis, katarak dan juga peningkatan gula dalam darah.


Bagi ibu mengandung pula, risikonya bayinya mungkin akan juga mempunyai bilangan platlet yang rendah.


Satu lagi rawatan untuk ITP adalah dengan Intravenous immunoglobulin (IVIG) di mana antibodi ditangkap dan dikeluarkan dari sistem darah. autoantibodi juga ditangkap supaya ia tak boleh nak target platlet lagi.


Risikonya pesakit akan mudah mendapat serangan penyakit lain kerana antibodi dalam badan berkurangan.


Namun, jangan risau jika anda ada masalah ini, ada kes yang telah mencuba vivixdan ia dapat membantu pesakit ITP ini.


Apa kata mereka?


"Saya Puan Noriza dan suami berumur 51 tahun. Suami disahkan mendapat penyakit ITP(Idiot Thrombocytopenic Purpura). Itu adalah penyakit penghancuran sel yg berlebihan ataupun antibodi menyerang sel2 darah merahnya sendiri. Penyakit ini selalunya terjadi pada kanak2 @ wanita dan jarang terjadi pd lelaki.Suami masa masuk hospital platlet cuma 2 .Kata doktor suami bila2 boleh jatuh dan meninggal. Suami memang nazak waktu tu. Suami diberi bantuan oksigen ,dimasukkan darah merah dan platlet. Sebulan di hospital platlet cuma naik keangka 10. Ubat yg diberi doktor ialah prednisolone @ steroid yg diambil 14biji sehari. Risiko ubat ini ialah kencing manis, darah tinggi, buah pinggang, hati dan penyakit lain. Muka dan perut jadi kembung. Nasib baik saya terbaca tentang produk shaklee kat internet. Saya beli Vivix dan omega guard. Selepas 3 hari platlet naik 16 dan suami dibenarkan keluar hospital. Alhamdulillah selepas setahun platlet naik sampai 130 dan steroid pun cuma ambil sebiji sehari."


Bagaimana vivix membantu merawat penyakit ini?

Resveretrol  yang dijumpai dalam tumbuhan seperti Polyganum Cuspidatum danAnggur Merah. Ia biasanya digunakan oleh tumbuhan untuk mengawal dari serangan parasit atau serangan persekitaran yang merosakkan.


Kiranya ia satu antioksidan untuk melindungi diri daripada sebarang jangkitan penyakit.





Salah satu kandungan vivix iaitu Elderberry  juga membantu tubuh untuk melawan penyakit. Ia adalah kerana elderberry ini kaya dengan sumber vitamin A dan Vitamin C yang sangat penting untuk membantu tubuh mengekalkan kesihatan yang optima.


Bioflavonoids dalam elderberry membantu sistem imun tubuh dengan meningkatkan paras antioksidan dan menghalang virus yang merosakkan dinding sel. Pengambilan dos yang betul setiap hari akan membantu tubuh mencegah penyakit akut dan kronik.












Hubungi saya untuk maklumat lanjut


0199027834

Wednesday, 27 July 2016

Tips Bancuh ESP

Tips Bancuh ESP

  • Jangan bancuh dengan air panas, air kafein atau air berkarbonat sebab boleh hapuskan nutrisi


  • Jangan ambil lebih dari 3 sudu sehari kerana ini akan membebankan ginjal


  • Gunakan tumbler atau shaker atau botol tupperware untuk menggoncang/SHAKE bancuhan ESP untuk lebih mudah larut. Kalau guna sudu sahaja, nanti tak semua yang larut, jadi berketul-ketul.



Yang belum cuba ESP jom try


COD Pasir Mas, Lati, Rantau Panjang


0199027834


Atasi Masalah Berdengkur Dengan Vivix

Berdengkur memang suatu perkara yang biasa dalam kalangan mereka yang mempunyai tubuh badan yang agak besar. Berdengkur merupakan perkara yang sering mengganggu pasangan ketika tidur pada waktu malam. Ini menyebabkan waktu tidur terganggu akibat selalu terjaga secara mengejut dan kadang-kadang mengalami masalah sesak nafas.

Berdasarkan kajian, sebanyak 80 peratus individu yang menghidap masalah ini tidak mengetahui mereka mempunyai penyakit tersebut dan menyebabkan tiada sebarang tindakan dilakukan untuk merawatnya. Kesan tidur yang terganggu pada malam hari menyebabkan sebahagian rutin harian anda di siang hari terjejas akibat rasa mengantuk yang tidak dapat dikawal, malahan paling bahaya sekiranya anda tertidur semasa memandu.


Jika anda sedang mengalami situasi seperti di atas kemungkinan anda mengalami Obstructive Sleep Apne (OSA).

Menurut Profesor Perubatan dari Fakulti Perubatan, Universiti Colorado Denver, Amerika Syarikat, Dr. Teofilo L.Lee-Chiong Jr. , OSA berlaku apabila laluan udara dari hidung dan mulut ke bahagian paru-paru tersekat . Ia merupakan gangguan tidur biasa yang dialami oleh individu menyebabkan pernafasan mereka terhenti seketika ketika sedang tidur beberapa saat.


“Dianggarkan di Malaysia, sebanyak tiga juta orang mungkin menghidap masalah dengkuran tetapi kebanyakan mereka tidak menyedari masalah ini.Walaupun dianggap perkara lumrah terutama dalam kalangan lelaki dengan purata seorang daripada enam orang menghidapnya, tetapi masalah itu tidak seharusnya dipandang ringan oleh wanita kerana mereka juga terdedah dengan perkara ini.

“Dianggarkan seorang daripada sepuluh orang wanita menghadapi masalah ini dan kebanyakan daripada mereka berada dalam lingkungan umur pertengahan.


“Jika berlarutan tanpa mendapatkan rawatan yang selanjutnya mereka terdedah kepada penyakit yang lebih berbahaya seperti tekanan, sakit jantung, strok, kegagalan fungsi jantung dan kemurungan.

TESTIMONI VIVIX UNTUK MASALAH BERDENGKUR





Untuk menyelesaikan masalah berdengkur??


Hubungi saya untuk penyelesaian


Farwizah Darwisha
0199027834


ESP Energizing Soy Protein Penambah Tenaga

Alhmdulillah, semalam ada pelanggan dari blog mencari ESP...dia wasap bertanyakan ESP ada ke tak...yela...ada gula adalah semut....nasib baiklah ada stok ESP....saya pun berjanjilah masa sekian, sekian...jumpa kat hospital Lati dekat Pasir Mas ni...jumpalah akak yang wasap tadi....daya pun bertanyakan untuk siapa ESP tu....katanya untuk maknya untuk tambah tenaga...Dia tanya saya adakah ESP ni sesuai untuk tambah tenaga, untuk lebih cergas, lebih sihat...

Ye, tersangatlah betul ESP memang memberi tenaga yang berpanjangan...kurang letih la..dan ESP ni sangat sesuai untuk mereka yang sibuk bekerja sampai nak makan pun tak sempat, bagi ibu mengandung, ibu yang menyusu dan juga sangat sesuai untuk ibu berpantang....ESP juga sebagai penambah susu untuk ibu menyusu....

Sebenarnya ESP protein ni adalah juga bersamaan:

12x susu
6x roti
4x telur
2x daging

Banyak tak khasiatnya??



ESP ni boleh dibancuh dengan apa-apa buah-buahan, milo boleh...susu boleh...yogourt pun boleh...






AMARAN  :    JANGAN BANCUH ESP MENGGUNAKAN AIR PANAS!!!!!





Yang berminat nak COD sekitar Hospital Lati, Pasir Mas, Rantau Panjang mahupun Kota Bharu

Hubungi : 0199027834

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
FARWIZAH M.I.D LOVE'S Copyright © 2015 Designed by NH Design