Thursday, 19 March 2015

Dah Overdue? Perlu Serah Diri?

Inilah keadan yang pernah saya alami....sangat takut...dia awal kemasukan kat hospital tekanan darah dah naik....punyalah takut...dah macam-macam cara buat...tapi baby tak nak jugak lagi keluar...baby suka dalam perut ibu lama-lama ye...



DI HUJUNG KEHAMILAN

Bagi mengatasi masalah ini, kebanyakan doktor akan mengambil keputusan untuk memberi ubat cetusan (induce) bagi memulakan proses sakit bersalin. Biasanya akan dilakukan jika tarikh jangkaan bersalin sudah melebihi tujuh hari ataupun  bayi anda perlu dikeluarkan segera bagi mengelakkan masalah yang tidak diingini. Sehubungan itu, bayi yang terlebih hari biasanya akan menyebaban;

Saya bersalinkan irsyad  tepat 41 minggu di HSNZ


1) Proses Bersalin menjadi sukar

Bagi yang melebihi tarikh jangkaan bersalin cenderung akan bersaiz besa. MALAH tulang tengkorak juga turut keras. Iji akan menyebabkan anda mengalami masalah ketika proses kelahiran.

Irsyad dilahirkan secara Vacum

2) Uri tidak berfungsi

Uri amat penting dalam menjamin keselamatan bayi kerana ia membekalkan makanan dan oksigen. Selepas 0 minggu kehamilan, uri kurang menjalankan tugasnya malah kadang kala tidak berfungsi langsung.


Faktor Sebabkan Overdue


1. Sejarah Keluarga


Sesetengahwanita mempubyai genetik untuk mellui kehamilan yang panjang. Jika ibu, nenek ataupun ahli keluarga terdekat lain pernah mengalami overdue lebih daripada 2 minggu tanpa ada apa-apa masalah, maklumkan kepada doktor agar dia dapat melambatkan tempoh anda diberi ubat cetusan (induce).


2. Saiz Kepala


Jika bayi anda mempunyai kepala yang besar berbandubg saiz pelvik, ia mungkin tersekat. Apabila keadaan ini berlaku, ia akan menyebabkan tubuh nada tidak menghasilkan hormon oktosin yang dapat memulakan proses kelahiran.


3. Tiada Kontraksi


Adakalanya kehamilan boleh melebihi jangkaan apabila rahim anda tidak mengecut seperti yang sepatutnya berlaku.






SEMOGA BERMANFAAT


Farwizah
0199027834


1 comment:

  1. Ooo
    Mcm tu ya

    2 anak saya overdue
    Kali ni xmau :(

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
FARWIZAH M.I.D LOVE'S Copyright © 2015 Designed by NH Design