Saturday 14 February 2015

Paps Smear? Sudahkah anda Lakukan?

Saya tak pernah lakukan Paps Smear lagi...Maklumlah saya ni jenis penakut...Penakut ubat! Ubat semestinya saya tak makan....even nak telan panadol pun saya tak boleh nak telan...Oleh sebab itulah, saya bertukar kepada supplement Shaklee...yang mana no 1 di hatiku......

Ok...jom kita tengok Apakah dimaksudkan dengan Paps Smear


Perkongsian dari blog whitevinci


Prosedurnya amatlah sekejap. Tak sampai 10 minit rasanya.Baring atas katil dengan keadaan kaki macam nak cek bukaan masa nak bersalin tu, lepastu ada 1 lampu spotlight suluh dekat "situ".Segan? Mestilah segan woiii. Maluu hokey. Tapi nurse tu sporting..dia kata jangan malu2. Ni kan nak check rahim sehat ke tak.Aku dengan berdebarnya masa nurse nak masukkan speculum tu sempat lagi tanya "Err..nurse, sakit tak?". Nurse senyum2. "Alahh..takde sakit pun. Kalau sakit pun sikit je. Tarik nafas ye kalau terasa sakit". Bagus kan nurse ni. Dan memang betul, masa nurse masukkan speculum tu dan amik sikit sample pangkal rahim memang tak terasa sakit pun. Aku je yang cuak lebih.Nurse cakap lagi "Tengok keadaan pangkal rahim awak ni sihat, merah, takde nampak jangkitan tapi resultnya kena tunggu dari makmal lah ye".Lepastu siap!! Klinik akan call untuk beritahu resultnya nanti. Dalam masa sebulan. Mudahan2 takde pape.Aminn :)

Apa itu pap smear test? Kenapa kita kaum wanita kena buat test ni?


Pap smear test ni ialah pemeriksaan pangkal rahim untuk mengesan sebarang sel abnormal yang ada di serviks,samada jangkitan fungus atau yang penting sekali ialah untuk mengesan sel kanser. Wanita yang sudah berkahwin memang digalakkan untuk buat test ni sekurang kurangnya 3 tahun sekali. Untuk lebih info pasal pap smear test ni, bolehlah baca dekat sini dan sini.Macam yang kita sedia maklum, kanser pangkal rahim ialah kanser kedua pembunuh utama wanita, jadinya..kita mestilah ambil langkah berjaga2 ni.Buat pemeriksaan awal dan amalkan cara hidup sihat. Eceh..dah macam iklan tv pulak. So semua diluar sana, buatlah pap smear test ni ok. Mencegah adalah lebih baik dari merawat :).Tapi pap smear ni untuk yang dah berkahwin je boleh buat tau, yang masih anak dara jangan ngengada pulak nak buat. Pergi klinik mintak suntikan vaksin Human Papilloma Virus (HPV) lagi baik.



Selamat membuat pemeriksaan Paps Smear ye!



Farwizah
0199027834

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
FARWIZAH M.I.D LOVE'S Copyright © 2015 Designed by NH Design