Saturday 28 February 2015

Benarkah ada bayi yang tidak gemar di bedung?

Ayah ini adalah antara ayah/ibuayah yang pada awalnya mengatakan bayinya 'tidak gemar' di bedung. Sebenarnya sudah amat kerap saya menerima respon seperti : bayi tidak suka atau marah bila di bedung, bayi mengeluarkan tangannya atau mengeliut sebagai tanda 'protes'/rimas di bedung dan tidak kurang juga yang melihat bedung sebagai 'menyiksakan' bayi.
Benarkah ada bayi yang tidak gemar di bedung?
Sebenarnya, tiada bayi yang lahir 'bencikan' bedung. Bagaimana mungkin? 9 bulan mereka di himpit sedemikian rupa oleh dinding sempit rahim hingga merasa bagai di peluk 24/7.
Sejurus di lahirkan, ruang sempit tersebut telah tiada dan sudah tentu pengganti terbaik rasa bagai di peluk adalah pelukan/dakapan ibu (skin-to-skin). Dan pada bila-bila masa ketika ibu tidak dapat mendakap bayi seperti memasak, mandi atau tidur, bedung adalah penggantinya.
Membedung semata-mata tidak akan mententeramkan bayi dan ya, boleh membuat sesetengah bayi makin 'marah'. Tetapi ia bukan salah bedung. IA KERANA MEMBEDUNG ITU TIDAK DISERTAI DENGAN TEKNIK MENTENTERAMKAN YANG LAIN ATAU JIKA ADA, TEKNIK TERSEBUT TIDAK DILAKUKAN DENGAN TEPAT.
Bayi yang sedang menangis akan menghayun tangan dan kakinya tanpa arah dan dengan cepat (trashing). Perbuatan ini dapat menghidupkan refleks Moro bayi dengan cepat. Ia bukan lah sesuatu yang bagus kerana refleks moro membuat bayi merasa bagai dalam posisi kejatuhan bebas (free falling position) ibarat seseorang di tolak jatuh dari tempat yang tinggi. Untuk mematikan refleks ini, pergerakkan luar kawalan tangan dan kaki bayi harus di hadkan/hentikan. Cara terbaik? Tentulah dengan membedung! Tambahan pula, memegang bayi yang sedang mengamuk dengan kaki dan tangannya yang menerawang lebih-lebih lagi dalam keadaan panik bukan sahaja merbahaya, malah membuat usaha-usaha lain untuk mententeramkan bayi menjadi kurang kemas dan tidak lancar.
Dan seperti yang telah di sebutkan, tentulah usaha mententeramkan ini tidak boleh terhenti setakat bedung. Ia harus di ikuti dengan perkara seperti menghayun(mengaplikasi gerakan) dan membuat/memasang bunyian mententeramkan yang secara tepatnya tidak dapat di terangkan dalam post kali ini kerana akan menjadi terlalu panjang.
Saya telah membuktikan kepada ayah ini (juga kepada ramai ibubapa lain) bahawa bayi mereka yang 'kununnya' tidak gemar di bedung itu, boleh bertenang dan 'cair' dalam ketenteraman jika kena caranya!.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
FARWIZAH M.I.D LOVE'S Copyright © 2015 Designed by NH Design