Monday 30 June 2014

Omega membantu jika anak semput atau batuk

Cr Ummi Lin
Ni cerita dari umi lin yang anaknya selalu semput‎

 Naif betul! Ilmu kami amat cetek tentang semput bila anak-3 batuk berterusan terutama waktu malam.. Rasanya ada 3 hari kami cuba ubati batuk dia…sapu vicks..bagi ubat batuk yang ada lagi dalma peti ais..Hinggalah kami bawa dia ke klinik dan doctor terus bagi Nebulizer…ubat dalam bentuk wasap yang dia kena hidu untuk buka semula ruang paru-paru yang sempit.Semput??? Sesungguhnya semput agak ngeri juga bila terbayang dia perlu bergantung kepada pam…namanya pun tak ketahuan. Macam-macam yang aku dengar, ubat ini akan beri kesan jangka panjang untuk perkembangan minda dia..pandai ke dia pakai sendiri..dia baru 4 tahun pada masa tu..Sekarang saya berikan dia Minyak Ikan Omegaguard...Alhamdulillah, tak pernah disentuh Pam untuk semput tu…moga Aniq bebas daripada semput.Sekarang dia dah pandai telan dan tolak dengan air, tak perlu masukkan dalam susu lagi..




OMEGAGUARD
============
Kandungan asid lemak Omega-3 EPA (asid eicosapentaenoic) dan DHA (asid docosahexaenoic) menurunkan paras insulin kita, jadi apa-apa kalori tambahan yang kita makan akan dibakar untuk tenaga, bukannya disimpan sebagai lemak badan.

Omega 3 minyak adalah anti-lipogenic (blok penyimpanan lemak dalam badan anda) dan meningkatkan kadar metabolik anda, jadi anda membakar lemak badan lebih cepat.

Omega tiga asid lemak menyekat pengeluaran kortisol, hormon yang berkaitan dengan tekanan lemak simpanan yang juga menyebabkan anda menyimpan vs membakar kalori tambahan.

Asid lemak omega-3 telah terbukti untuk meningkatkan aliran darah ke otot semasa bersenam, sekali gus meningkatkan keupayaan badan untuk membakar lebih banyak lemak.

Diet yang kaya dengan minyak omega-3 meningkatkan tahap gula dalam darah (hipoglisemia) dan hasilnya, kita mempunyai lebih banyak tenaga untuk menjalankan urusan seharian.

Asid lemak omega-3 meningkatkan fungsi hati - organ lemak pengurusan anda.

Omega-6 asid lemak GLA (asid gamma-linolenik) meningkatkan tahap serotonin - bahan kimia otak yang membuat anda makan kurang menurunkan selera makan, rasa penuh & berpuas hati lagi, dan kurang cenderung untuk overindulge.

Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
FARWIZAH M.I.D LOVE'S Copyright © 2015 Designed by NH Design