Saturday 30 July 2016

ITP Idiophatic Thrombocytopenic Purpura untuk Platlet Rendah

Apa itu ITP  ?

Idiophatic bermaksud pelik atau jarang penyebabnya tidak diketahui,


Thrombocytopenic pula bermakna kekurangan platlet darah yang sangat kritikal.


Manakala Purpura adalah spot pada kulit akibat pendarahan dalaman.



Rumusannya individu yang ada masalah ini kekurangan platlet darah yang sangat kronik sehingga ia mudah menjadi pendarahan dan lebam.

Idiophatic Thrombocytopenic Purpura (ITP)

Biasanya ia tidak menunjukkan apa-apa simptom yang boleh berlaku secara tak disedari. Tetapi mengalami simptom ini perlu berhati-hati:

Kulit mudah lebam
Berlaku spot seperti pendarahan dalam kulit (reddish purple spots petechiae)
Pendarahan yang lama jika berlaku kecederaan
Pendarahan hidung
Pendarahan pada gusi
Ada darah dalam air kencing
Terlalu penat
Haid yang terlalu banyak


Komplikasi ITPYang paling ditakuti adalah jika berlaku pendarahan pada otak yang mana boleh membawa maut.



Antara Kesan Dari Rawatan Untuk Pesakit ITP :

Rawatan untuk pesakit Idiophatic Thrombocytopenic Purpura (ITP) biasanya menggunakan corticosteroids. Ubat ini digunakan untuk mengurangkan aktiviti sistem imun. Biasanya diberi secara suntikan atau tablet.


Tetapi jika penggunaan ubat ini berterusan ia akan memberi kesan mengundang osteophorosis, katarak dan juga peningkatan gula dalam darah.


Bagi ibu mengandung pula, risikonya bayinya mungkin akan juga mempunyai bilangan platlet yang rendah.


Satu lagi rawatan untuk ITP adalah dengan Intravenous immunoglobulin (IVIG) di mana antibodi ditangkap dan dikeluarkan dari sistem darah. autoantibodi juga ditangkap supaya ia tak boleh nak target platlet lagi.


Risikonya pesakit akan mudah mendapat serangan penyakit lain kerana antibodi dalam badan berkurangan.


Namun, jangan risau jika anda ada masalah ini, ada kes yang telah mencuba vivixdan ia dapat membantu pesakit ITP ini.


Apa kata mereka?


"Saya Puan Noriza dan suami berumur 51 tahun. Suami disahkan mendapat penyakit ITP(Idiot Thrombocytopenic Purpura). Itu adalah penyakit penghancuran sel yg berlebihan ataupun antibodi menyerang sel2 darah merahnya sendiri. Penyakit ini selalunya terjadi pada kanak2 @ wanita dan jarang terjadi pd lelaki.Suami masa masuk hospital platlet cuma 2 .Kata doktor suami bila2 boleh jatuh dan meninggal. Suami memang nazak waktu tu. Suami diberi bantuan oksigen ,dimasukkan darah merah dan platlet. Sebulan di hospital platlet cuma naik keangka 10. Ubat yg diberi doktor ialah prednisolone @ steroid yg diambil 14biji sehari. Risiko ubat ini ialah kencing manis, darah tinggi, buah pinggang, hati dan penyakit lain. Muka dan perut jadi kembung. Nasib baik saya terbaca tentang produk shaklee kat internet. Saya beli Vivix dan omega guard. Selepas 3 hari platlet naik 16 dan suami dibenarkan keluar hospital. Alhamdulillah selepas setahun platlet naik sampai 130 dan steroid pun cuma ambil sebiji sehari."


Bagaimana vivix membantu merawat penyakit ini?

Resveretrol  yang dijumpai dalam tumbuhan seperti Polyganum Cuspidatum danAnggur Merah. Ia biasanya digunakan oleh tumbuhan untuk mengawal dari serangan parasit atau serangan persekitaran yang merosakkan.


Kiranya ia satu antioksidan untuk melindungi diri daripada sebarang jangkitan penyakit.





Salah satu kandungan vivix iaitu Elderberry  juga membantu tubuh untuk melawan penyakit. Ia adalah kerana elderberry ini kaya dengan sumber vitamin A dan Vitamin C yang sangat penting untuk membantu tubuh mengekalkan kesihatan yang optima.


Bioflavonoids dalam elderberry membantu sistem imun tubuh dengan meningkatkan paras antioksidan dan menghalang virus yang merosakkan dinding sel. Pengambilan dos yang betul setiap hari akan membantu tubuh mencegah penyakit akut dan kronik.












Hubungi saya untuk maklumat lanjut


0199027834

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
FARWIZAH M.I.D LOVE'S Copyright © 2015 Designed by NH Design